Vill du synas här? Kontakta info@blogbiz.se

Frukt

Vilka frukter brukar ni äta?

Här kommer några utav mina favoritfrukter och vad de är bra för:

Banan- Bananer är naturligt fria från fett, kolesterol och salt. Dessutom innehåller de en rad olika vitaminer och mineraler, som till exempel vitamin B6, mangan, vitamin C, kalium, magnesium, riboflavin, niacin, vitamin A och järn samt kostfibrer.Bananer innehåller tryptofan, en aminosyra som i studier har visat sig stimulera minnet samt förbättra humöret.

Äpple–  Alla har vi hört det gamla talesättet ”Ett äpple om dagen håller doktorn borta”. Äpplen, och framför allt äppelskalet, innehåller flavonoider, rikligt med C-vitamin och kalium och pektin som är bra för magen och tarmarna. Flavonoider ska ge skydd mot hjärt-kärlsjukdomar. Så ät dem oskalade!

Päron-Päron innehåller nyttigheter som kalcium, magnesium, fosfor, kalium, betakaroten och folsyra. De har dessutom en hög jodhalt vilket är bra för sköldkörtelfunktionen. Päron innehåller också pektin och fibrer som stimulerar tarmen. Ett päron har dubbelt så mycket fibrer som ett lika stort äpple.

Kiwi– Kiwi innehåller mycket fibrer vilket hjälper magen att smälta maten lättare. I rå kiwi finns det dessutom ett enzym, aktinidin, som hjälper kroppen att bryta ner proteiner som finns i kött och fisk.C-vitamin stärker vårt immunförsvar och ger oss samtidigt starka tänder, ben och blodkärl. C-vitamin hjälper även kroppen att ta upp andra näringsämnen som zink, kalcium och zink

Passionsfrukt-Vi är nog många som känner oss trötta och behöver lite extra järn då och då. Sedan 1995 berikas inte svenskt mjöl längre med järn, vilket gör att allt fler har svårt att få i sig de 15 milligram per dag som livsmedelsverket rekommenderar. Passionsfrukt hör till de mest järnrika bär vi har, så sörpla i dig. Passionsfruktens skal är rikt på antioxidanter. Då vi inte kan äta skalet har ett hälso­kostföretag tagit fram ett extrakt från skalet som testats på en liten grupp astmatiker under fyra veckor. I slutet av test­perioden uppgav testpersonerna att de hade lättare att andas och hostade mindre.

Nu vill man ju bara äta alla de här bra frukterna. Fruktsallad är aldrig fel, bästa desserten och även bra som mellanmål!

Till startsidan